Zakład Inżynierii Transportowej i Geodezji

Zakład Inżynierii Transportowej i Geodezji (ZITiG) wchodzi w skład Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej. Składa się z 14 osób: 2 profesorów, 5 adiunktów, 5 asystentów i st. wykładowców i 2 pracowników technicznych. W strukturze Zakładu funkcjonuje zespół inżynierii transportowej i zespół geodezji. Kierownikiem Zakładu jest dr hab. inż. Karol Kowalski, profesor PW. Zakład powstał na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX w., kiedy w wyniku zmian struktury Politechniki Warszawskiej utworzono Wydział Inżynierii Lądowej. Wówczas powstał Zakład Dróg, kierowany przez prof. Stanisława Lenczewskiego, wybitnego, jeszcze przedwojennego drogowca. W połowie lat siedemdziesiątych, w wyniku połączenia zakładów powstał Zakład Dróg i Lotnisk, kierowany przez prof. Zdzisława Łopatka. W latach osiemdziesiątych utworzono Zakładu Inżynierii Komunikacyjnej, kierowany przez prof. Wojciecha Suchorzewskiego, światowej klasy specjalisty w dziedzinie planowania transportu i inżynierii ruchu. Ostatnie zmiany organizacyjne nastąpiły w roku 2019, kiedy to w wyniku połączenia z Zespołem Pomiarów Geodezyjnych, powstał Zakład Inżynierii Transportowej i Geodezji, kierowany przez prof. Karola Kowalskiego.

    Główne kierunki działalności naukowej i dydaktycznej:
  • projektowanie i utrzymanie dróg,
  • planowanie, projektowanie i eksploatacja miejskich i zamiejskich systemów transportowych (dróg, lotnisk, transportu w miastach),
  • utrzymanie dróg,
  • inżynieria ruchu drogowego,
  • bezpieczeństwo w transporcie,
  • badania i analizy ruchu,
  • modelowanie i prognozowanie ruchu,
  • pomiary geodezyjne.
    Sprzęt i aparatura:
  • zaawansowane oprogramowanie do projektowania geometrycznego, analiz i prognozowania ruchu,
  • aparatura do pomiarów i badań warunków ruchu,
  • aparatura do pomiarów geodezyjnych.
    Zakład prowadzi prace badawczo-rozwojowe i naukowe oraz ekspertyzy w zakresie:
  • planowania sieci drogowych, w tym autostrad i dróg ekspresowych,
  • planowania miejskich systemów transportowych (drogi, ulice, miejski transport zbiorowy),
  • zasad i przepisów projektowania dróg samochodowych, rowerowych, infrastruktury dla ruchu pieszego,
  • badań zachowań komunikacyjnych użytkowników systemu transportowego,
  • badań ruchu,
  • makro modelowania ruchu samochodowego, kolejowego, lotniczego,
  • modelowania symulacyjnego ruchu samochodowego,
  • modelowania symulacyjnego ruchu pieszego,
  • inżynierii ruchu, organizacji i sterowania ruchem miejskim oraz transportu miejskiego,
  • bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa w transporcie zbiorowym,
  • metod uprzywilejowania transportu zbiorowego,
  • studiów wykonalności inwestycji transportowych,
  • utrzymania infrastruktury transportowej,
  • ekonomiki transportu,